Väikesaarte transpordiühenduse analüüs: ühendus peab olema stabiilne ja paindlik

18.05.2022 | 12:32

Kolmapäeval, 18. mail tutvustati Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumis väikesaarte transpordiühenduste analüüsi tulemusi, millest selgus, et väikesaarte arengu kindlustamise üheks eelduseks on stabiilse, samas paindliku transpordiühenduse tagamine.

Stabiilne ühendus tähendab, et toimiv püsiühendus on töökindel, sellega saab arvestada ja oma tegevust planeerida. Paindlik transpordiühendus tähendab ühest küljest vastutulekut kliendi soovidele, kuid teisest küljest ka olemasolevas süsteemis vajadusel elementide ümberpaigutamist, mitte alati elementide juurde lisamist.

"Kuna analüüs on oluline alusmaterjal edaspidiste võimalike tegevuste ja otsuste planeerimisel, siis peame oluliseks selles tehtud ühistranspordi teenuse tähelepanekute arvesse võtmist ning rakendamist," kinnitas Transpordiameti ühistranspordi osakonna juhataja Mihkel Mäeker. Selle tarbeks on tema sõnul plaanis pärast esmase esitluse ja sisendi saamist koostada ühistranspordi teenuse osas rakenduskava ja vastavalt võimalustele asuda järgnevatel aastatel laevaliine eesmärgipäraselt parendama ja arendama.

Üks analüüsi oluline järeldus on, et väikesaarte transpordiühenduste arendamisel peab meeles pidama, et väikesaarte elanikel on oluliselt suurem vajadus käia mandril või suursaarel igapäevatoimetusi tegemas. Samuti on väikesaarte transpordiühenduse eripära hooajaline ebaühtlus.

Üks põhilisemaid küsimusi tehtud uuringu käigus oli laevade sobivus liinile. Selgus, et suurimad probleemid oli Ruhnu ja Prangli liinidel. "Asenduslaevad on üks teema, millele tulevikus tähelepanu pöörata," nentis Mäeker.

Teisalt tõdeti uuringus, et väikesaarte sadamad olid laevade teenindamiseks sobivad. Parema teenuse saamiseks on uuringu koostajate hinnangul oluline, et hankeprotsessi kaastakse kohalikke huvigruppe ning arvestatakse rohkem konkreetsete saarte ja liinide eripäradega.

Laevaliikluse teenuse paremaks korraldamiseks soovis Transpordiamet saada analüüsil põhinevat hinnangut selle kohta, kas praegu osutatav teenus vastab nõudlusele, ootustele ja nõuetele. Lisaks soovis Transpordiamet teostatud analüüsi põhjal nägemust, milliseid muudatusi peaks ühistranspordi teenuse osutamisel tegema.

Väikesaarte transpordiühenduste analüüsi teostas Tallinna Tehnikaülikooli Eesti Mereakadeemia analüüsi meeskond (Ulla Pirita Tapaninen, professor, uuringujuht ja vastutav täitja; Tõnis Hunt, põhitäitja; Dago Antov, professor, sadamate ligipääsetavuse analüüsi põhitäitja; Tiia Rõivas, sadamate ligipääsetavuse analüüsi täitja; Riina Palu, teenindustasemed, stsenaariumid, kokkuvõtted, aruande struktuur).

Analüüsi objektiks olid järgmised laevaliinid:

  • Sviby – Rohuküla – Sviby; (* analüüsi tulemused täpsustatakse kodulehel paari päeva jooksul)
  • Kihnu – Munalaid – Kihnu;
  • Manilaid – Munalaid – Manilaid;
  • Ringsu – Munalaid – Ringsu;
  • Ringsu – Pärnu – Ringsu;
  • Ringsu – Roomassaare – Ringsu;
  • Laaksaare – Piirissaare – Laaksaare;
  • Sõru – Triigi – Sõru;
  • Kelnase – Leppneeme – Kelnase;
  • Roomassaare – Abruka – Roomassaare.

Uuringuga on võimalik tutvuda Transpordiameti kodulehel.

Kommunikatsiooni- ja turundusosakond

Transpordiamet